Pendidikan : PMR dan Kerja

| 02 April 2012 | |

Tadi sedang aku membelek-belek serta menyusun beberapa resume mengikut kelulusan yang dihantar ke office untuk memohon kerja, datang suatu detik perasaan apabila mengasingkan kelulusan PMR. Aku terfikir, bagaimana mereka hanya sampai tahap PMR? Adakah mereka tidak mampu untuk menyambung pelajaran, sekurang-kurangnya SPM.

Memang betul pengalaman itu penting, tapi untuk first impression, pelajaran/kelulusan yang menjadi penanda aras. Bila sudah berpuluh-puluh hingga ratus-ratus permohonan (resume) yang di hantar, kami mengasingkan mengikut kelulusan terlebih dahulu supaya senang untuk kami bahagikan dengan apa yang telah di tetapkan oleh pihak sumber manusia.

Jadi untuk yang berkelulusan PMR (walaupun hanya 2-3 orang calon sahaja), kami asing ke tepi. Mengutamakan kelulusan SPM, STPM. Ya. lain kelulusan, lain jawatan. Tapi, peluang jawatan itu lebih luas jika SPM,STPM.

 

Tengok pengalaman kerja, sijil kemahiran tu ada la juga, tapi bagaimana kami nak yakin jika hanya kelulusan PMR. Bukanlah nak memandang rendah tapi, kami tidak yakin untuk mengambil berkhidmat.

 

Oleh itu, untuk adik-adik yang sangat malas belajar, jangan sesekali berniat untuk berhenti sekolah. Sekurang-kurang yang amat kurang sekali habiskan lah sampai SPM. Lulus atau Gagal tu lain cerita. Yang penting dapatkan sijil/keputusan SPM sebagai bukti untuk akan datang. Insya-allah, selepas SPM, tu tak kisah kerja apa-apa pun.

 

Kalau nak kerja lepas SPM, kerja sungguh-sungguh, jangan main-main, sambil lewa, ambil pengalaman semasa kerja tersebut. Harap suatu detik, Hanya Detik akan terlintas

 

Resume/curricular vitae adalah first impression yang kami lihat. Ia seperti surat-temu-jodoh la. Walaupun rupa takde takpe, asalkan isi-isi resume itu mampu menggoda kami untuk memanggil interview. Bab interview lain cerita pula yer.

2 comments:

siti Says:
April 18, 2012 at 6:54 PM

emm..mungkin yg sampai pmr tu ade cerita atau masalah disebaliknye..tp bak kate iqbal kalo sj2 je mls nak belajar tu,pk2 kan lah..time berenti tu mmg syok xyah pening2 nak ngadap buku tp bl da ade tanggungjwp nanti mmg akan terase kesannye

Anonymous Says:
December 9, 2012 at 7:22 AM

Saya bukan tak nak belajar bersungguh tapi pada masa saya belajar dahulu... Banyak kejadian yang mengganggu fikiran saya sehinggalah pelajaran says terganggu....hmm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...