Boil..Boiler...Boiling...

| 15 June 2011 | |
Internship di Pusat Biotek Herba di bawah Bioskill STCA (Specific Training on Critical Area) memang betul-betul specific. Hari ni pelatih STCA di dedahkan posisi BoilerMan. Tau kan Boiler kan? Boiler tu maksudnya ‘Boil’; Didihkan air untuk mendapatkan Steam/Wap untuk memanaskan sesetengah mesin dalam Produksi. Secara tak langsung, AIR sebagai medium untuk memberi tenaga (walaupun asasnya guna Sumber Elektrik atau diesel)



Kenapa perlu guna wap panas berbanding dengan air panas untuk memanaskan mesin?

Sedikit info di ‘Google’ed dan mengikut logikalnya.. Wap air terbentuk apabila ada suhu tinggi. Jadi, wap air sendiri mempunyai suhu sama dengan air. Apa yang membezakannya, molekul wap air lebih ringan dari cecair dan bergerak lebih laju. Jadi, masa untuk memanaskan lebih cepat dan mungkin dapat di jimatkan.

Bayangkan, 1 Liter Air dan 1 Liter Wap air, sudah tentu kawasan Wap air yang membawa suhu tu lebih meluas kawasan yang bagi kesan panas.

Okay! Baca Kesimpulannya dah la~: Kerja sebagai ‘Boilerman’ amat berisiko tinggi dan menentukan perjalanan sesuatu kilang (yang ada guna Boiler; terutamanya menggunakan Diesel sebagai Bahan bakar).


p/s: Semua boleh ‘BoilerMan atau BoilerWomen’ Amateur; amik cerek, masuk air dan tekan suis. Nak jadi ‘BoilerMan’ betul kena ada Sijil daripada DOSH (Department of Occupational, Safety and Health)

p/p/s: angin arini sangat kuat, sekarang dah reda dah, mungkin angin lintang atau something, tapi angin kuat ni boleh mengeluarkan bunyi menyeramkan bila lalu celah-celah tingkap. Macam cerek dulu-dulu yang berbunyi bila air panas tu…

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...